KUJ museiförening
- det udda spåret i den lilla staden
Välkommen till KUJmf
Aktuellt hos KUJmf!
Föreningen - KUJmf
Förebilden - KURJ
KUJmf:s fordon
Insamlingen
Försäljning
Filmen
Bilder
Länkar

Hjälp oss att sätta färg på Z4tu 316!

Ofinansierad andel av lokomotorn
Insamlingens resultat hittills: 158 500 krFinansierad andel av lokomotorn Originalfoto Anders Nordebring.

Insamlingen avslutad!

Ett stort tack till alla givare
för bidragen till vår lokomotor

Varje krona räknas!

Insamlingen avslutades
31 december 2010!

Frågor?
Kontakta oss på info@kujmf.se

KUJmf har fått lokomotorn NKlJ 4 som långtidsdeposition av Hagfors Industri- och Järnvägsmuseum. Denna lokomotor har ett förflutet som SJ Z4tu 316 i trafik på f.d. KURJ. Den levererades 1952 till SJ och byggdes om 1961 från 891 mm till 1093 mm spårvidd för att tillsammans med andra Z4tu inleda motoriseringen av f.d. KURJ. Sedan SJ trappat ned trafiken användes den från 1966 i Riddarhytte AB:s egen trafik mellan Riddarhyttan och Krampen. Z4tu 316 kom därefter till Nordmark-Klarälvens Järnvägar där den återombyggdes till 891 mm spårvidd och inregistrerades som nr 4. KUJmf återställde lokomotorn till sin identitet som SJ Z4tu 316 i Köping.

Med sin omskiftande historia representerar lokomotorn bland annat SJ-epoken på KURJ, Riddarhytte AB:s trafik och givetvis godstrafiken på banan, allt hittills starkt saknat. Den utgör också en viktig del i arbetet med att vidareutveckla vårt järnvägsmuseum till en museijärnväg.

Lokomotorn har givetvis återombyggts till 1093 mm spårvidd. Detta arbete innebär att hjulen har pressats ut på axlarna samtidigt som bl.a. bromsrörelsen har flyttats. Lokomotorn har också t.ex. målats om i sin originalfärgsättning och försetts med koppel av vanlig enkammartyp för smalspår.

 

ÅTER TILL SIDANS BÖRJAN

Välkommen till KUJmf